Best wel een ding...

Top 6 ½ Olieprijs indicatoren

25 juli door Cristóbal Crespo

Niemand heeft een glazen bol voor de beurs en er bestaat ook niet eentje voor de olieprijs. Maar de volgende organisaties en gebeurtenissen kunnen van invloed zijn op de prijs van het zwarte goud, zodat je toch een idee kunt hebben welke kant het op kan gaan. Dit zijn de belangrijkste factoren.

1. OPEC

The Organization of the Petroleum Exporting Countries, ofwel de club van olie-exporterende landen. Deze club werd in 1960 opgericht en controleert grofweg de helft van de olieproductie en 80% van de olievoorraden. Onder andere Iran, Irak, Saudi-Arabië, Nigeria, Koeweit en Qatar zitten in dit verbond.

Het doel van de OPEC is om de prijs voor hun geliefde product op peil te houden. Hmmm.. een besloten club die prijsafspraken maakt? Riekt naar kartelvorming en dat is het misschien ook. Maar die discussie voeren we een andere keer.

Oh ja, er zijn nog genoeg grote landen die behoorlijk wat olie produceren zoals Canada, Mexico, Noorwegen, de Verenigde Staten, Rusland, Oman en Brazilië. Maar geen van allen is lid van de OPEC.

2. Politieke stress in olielanden

Als de geopolitieke spanningen oplaaien dan kijken oliehandelaren altijd extra scherp naar de prijs van een vat ruwe olie. Denk aan de oorlog in Irak, de sancties tegen Iran of spanning in Venezuela. Er is vrijwel altijd wel ergens een brandhaard die voor volatiliteit kan zorgen.

3. Olievoorraden VS

Iedere woensdag komt de EIA, de Energy Information Administration met cijfers over de olievoorraad in de Verenigde Staten. Als de voorraad tot aan de nok toe zit, dan gaat de prijs naar beneden. Dat geldt voor brood, voor sneakers, en ook voor olie. Gevalletje vraag en aanbod. Als de olievoorraad juist harder dan verwacht afneemt dan is er dus meer vraag en kan er een stijging van de prijs komen.

4. Bbp van grote olie-importeurs

Nog zo’n aardige peilstok is de economische situatie in landen die flink wat olie nodig hebben om de industriële kachel te laten roken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan grootmachten aan China of India. Dit kan je bijvoorbeeld doen door je te verdiepen in het bruto binnenlands product (bbp) van zo’n land. Olie-watchers houden het bbp van China nauwlettend in de gaten omdat dat de snelst groeiende economie is. Als daar de economie minder draait zal de vraag naar olie afnemen.

5. Het weer

Ja echt. Slecht weer kan je festival of vakantie verpesten, maar het kan ook van invloed zijn op de olieprijs. In 2005 raasde orkaan Katrina langs en door de Verenigde Staten waarbij het voor grote schade zorgde bij onder andere de raffinaderijen in de Golf van Mexico. Dat veroorzaakte weer distributieproblemen voor de oliesector aldaar.

Maar extreem weer kan ook voor veranderend consumptiegedrag zorgen bij de bevolking. Denk bijvoorbeeld aan een zeer strenge winter waarin er meer gestookt moet worden.

6. Driving Season

Zin in een road trip? Vanaf eind mei tot september zijn ze er in de Verenigde Staten gek op. Lekker de weg op en toeren maar in veelal brandstof verslindende bakken. Je begrijpt dat dit een zegen is voor de olieprijs en ‘driving season’ wordt dan ook vaak aangehaald sterke periode voor het zwarte goud.

6 ½. IEA rapport

Tot slot dan nog de IEA. De International Energy Agency of zoals wij ze in Nederland noemen: het Internationaal Energieagentschap. Deze in Parijs gevestigde organisatie monitort ook de olieprijs en allerlei factoren die daarop van invloed zijn. Een daarvan is de opmars van elektrische auto’s. Die maken nu slechts een beperkt deel uit van alle voertuigen op de weg. Maar als deze technologie echt omarmd wordt dan zal de olieprijs het nog wel eens zwaar kunnen krijgen.

De Vloer

Interview: Joep Mencke

december 3 - Stevan

In ‘Krijg nou de [inves]tering’ praat BUX met nachtvlinders en vroege vogels over de vraag die millennials maar niet wakker lijkt te houden: hoe zit het met geld voor later? Interesseert de vraag niet, of is het antwoord niet leuk?

CFD's zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico met zich mee van snel oplopende verliezen. 77.7% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. Het is belangrijk dat je goed begrijpt hoe CFD's werken en dat je nagaat of je het hoge risico op verlies kunt permitteren.