Hij lijkt zo schattig...

Volkswagen en de short squeeze

25 juli door Angelika Dehmel

Het volgende verhaal zou niet misstaan in een aflevering van Game of Thrones. Macht, verraad en de uiteindelijke aftocht. Maar het gaat ‘gewoon’ over twee bekende Duitse autobouwers. Porsche, dat meer dan een oogje had op Volkswagen. En langs de zijlijn nog talloze beleggers en vele verloren miljarden. Dit is het verhaal.

De coup

We schrijven het jaar 2008. Of eigenlijk moeten we iets eerder beginnen. In 2005 om precies te zijn. Vanaf toen begon het brutale Porsche zijn belang in Volkswagen flink uit te breiden door aandelen en opties in te slaan van de maker van de Golf, Passat en New Beetle. Een hele kluif. Volkswagen maakte destijds 50 keer zoveel auto’s als het sportieve Porsche. Maar de brutale jongens uit Stuttgart gingen langs de banken en kregen het geld bijeen. Geleend geld, that is.

Niks aan de schnitzel, totdat in 2008 de boel goed mis ging. De financiële crisis had de wereld in z’n greep en zakenbank Lehman Brothers donderde in elkaar. Het motto van de bankiers was redden wat er te redden valt en zandzakken voor de deur. Risicovolle leningen verstrekken? Dat was wel het laatste waar ze zin in hadden.

Beleggers zagen dit natuurlijk ook en begrepen dat de geldkraan die Porsche zo hard nodig heeft voor z’n overname nu dichtgedraaid werd. Als gevolg hiervan ging iedereen massaal short in het Volkswagen. Oftewel; beleggers speculeerden volop op een koersdaling van de autobouwer uit Wolfsburg.

De klap

Tot op 26 oktober 2008 Porsche uit de doeken deed hoeveel het eigenlijk van Volkswagen in z’n bezit heeft. Dat was een enorme klap van Porsche had niet alleen z’n belang uitgebreid, maar het beschikte ook over 31,5% van de opties (het recht om een aandeel te kopen op een bepaald moment). Totaal had Porsche 74,1 procent van alle beschikbare Volkswagen aandelen in de pocket. Oh ja, de Duitse deelstaat Nedersaksen, waar Volkswagen z’n hoofdkantoor heeft, bezit standaard 20% van de aandelen. Dat betekent dat er slechts een piepklein deel van de Volkswagen aandelen nog verhandelbaar was.

De short sellers zaten in de rats en probeerden de laatste plukjes tegen elke prijs op te pikken om hun shortpositie af te dekken en de verliezen te beperken. Dit fenomeen, waarbij de shorters uit hun positie geforceerd worden en de koers een plotselinge stijging doormaakt na een periode van koersdaling, wordt op de beurs een short squeeze genoemd.

Volkswagen in de versnelling

Door deze acute kooplust ging de prijs van het aandeel Volkswagen in no time van 200 euro naar de 1000 euro. Door deze absurde stijging werd het concern even zelfs het meest waardevolle bedrijf ter wereld. Ondertussen moesten hedgefondsen op de blaren zitten. Zij verloren in totaal een geschatte 15 miljard euro in één dag.

Karma

En om het nog wat pikanter te maken: het plan van Porsche faalde dus en de sportwagenfabrikant bleef achter met een torenhoge schuld van zo’n 11 miljard euro. En dan mag jij drie keer raden wie toen als reddende engel verscheen om Porsche uit de shit te helpen…Precies: Volkswagen. In 2012 nam Volkswagen Porsche over en daarmee kwam aan dit spannende verhaal een einde.

CFD's zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico met zich mee van snel oplopende verliezen. 77.7% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. Het is belangrijk dat je goed begrijpt hoe CFD's werken en dat je nagaat of je het hoge risico op verlies kunt permitteren.