Zelfs Pluto's meest smekende blik hield de deurwaarder niet meer buiten

Het matige verhaal achter pets.com

6 maart door Stevan

De beurs: een plek waar veel geld wordt verdiend, maar ook wordt verloren. De beurs is ook een beruchte plek waar reputaties worden gemaakt en gebroken. In deze rubriek, die dient als een tegenhanger voor de Monday Motivations posts die je overal ziet, bespreken we de tegenvallers, missers, bloopers en ordinaire oplichters van de beurs. Is jouw maandag zwaar? Het kan altijd erger!

 

Pets.com

 

Het is misschien wel de meest bekende (lees; beruchte) naam uit het tijdperk van de dotcom-bubbles: Pets.com moest de online one-stop-shop voor al je huisdierbenodigdheden worden. En dit plan kon toch ook eigenlijk niet mislukken? Iedereen houdt van huisdieren! Koppel daar een ijzersterke url aan met een complete webshop en het geld stroomt binnen. Toch?

Het liep allemaal net even anders. Pets.com werd een website waar de honden geen brood van lusten (pun intended) en de maffe sokpop, die als mascotte van het bedrijf fungeerde, werd een icoon dat symbool staat voor de geknapte internetbubble.

Toen Pets.com begon reikten de bomen tot in de hemel. Maar zelden ging een klassieke ‘rise and fall’ zo hard. We schrijven het jaar 2000, waarin Pets.com niet lullig doet over een dollar meer of minder aan marketing. De site moet in de VS snel naamsbekendheid genereren en daarom wordt er voor een fortuin aan reclameblokken uitgegeven. Absoluut hoogtepunt hierin is de peperdure reclame in de pauze van de Super Bowl. Maar hé, alles voor de naamsbekendheid natuurlijk. De klanten en het geld stromen toch wel binnen.

 

Verbrast

 

Dat viel dus even vies tegen. Pets.com besteedde bijna 12 miljoen dollar aan marketing en advertenties, terwijl er slechts voor iets meer dan zes ton aan hondenkluiven, voederbakken en visvoer werd besteld. Al met al verbraste Pets.com in de eerste negen maanden van 2000 een slordige 147 miljoen dollar. Toen het bedrijf in februari van dat jaar naar de beurs ging voor 11 dollar per aandeel was de toekomst rooskleurig. Even was er zelfs blijdschap toen het aandeel de 14 dollar aantikte. Maar het ging keihard bergafwaarts en aan het eind van de rit hoefde je voor een aandeel Pets.com nog slechts 1 dollar neer te tellen. En zelfs dat was nog te duur.

In november 2000 viel het doek voor Pets.com, waardoor 300 mensen hun baan verloren. De enige die nog wél een nieuwe carrière aan het debacle overhield was de eigenwijze sokpop. Die was in 2002 terug te zien in de commercial van een autoverhuurbedrijf.

Geschreven door

Stevan

De 'Ted Langenbach van de beurs'.

Disclaimer: Alle standpunten, meningen of analyses weergegeven in artikelen zijn die van de auteur en vertegenwoordigen niet de mening van BUX. Noch BUX, noch de auteur biedt financieel advies en deze artikelen mogen niet worden beschouwd als zodanig.

Alle artikelen
CFD's zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico met zich mee van snel oplopende verliezen. 77.7% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. Het is belangrijk dat je goed begrijpt hoe CFD's werken en dat je nagaat of je het hoge risico op verlies kunt permitteren.