Zie jij er wat in?

Wat je moet weten over GoPro

31 maart door Stevan

Een cool product een stoere uitstraling; een trouwe achterban. Klinkt als prima voorwaarden voor een beursgenoteerd bedrijf. Maar maakt dit een aandeel dik 90 dollar waard? Neuh, eerder iets rond de 9 dollar. We nemen je mee downhill, in het verhaal van GoPro.

Het was 2002 toen oprichter -en nog altijd eindbaas- Nick Woodman (1975) zijn idee voor een onverwoestbare camera registreerde. Woodman, zelf een fanatiek surfer, wilde graag zijn avonturen in het water vastleggen zonder dat de camera sneuvelde.

Helemaal zelf opgezet. Bijna…

Nu lijkt het verhaal van Woodman en GoPro natuurlijk helemaal op dat van de piepjonge avonturier die met zijn laatste centen, een stuk touw en een lens zijn eigen camera maakte. Maar laat je niet foppen. De ‘Woodmannetjes’ zaten er warmpjes bij. Pa Woodman was investeerder in Silicon Valley en Nick klooide in de pubertijd behoorlijk wat aan. Na het zoveelste mislukte bedrijfje ging senior zich meer met de zaken bemoeien. Hij zag brood in het idee voor de GoPro camera en investeerde maar liefst 235.000 dollar om het bedrijfje op te starten. Ook papa’s connecties deden gaandeweg een duit in het zakje. Helemaal selfmade is Nick Woodman dus niet.

Maar goed, zonder hulp ben je nergens en Nick Woodman kreeg het ondernemen steeds beter onder de knie. En al in 2004 verscheen de eerste GoPro op de markt, toen nog met een 35 mm film.

GoPro ging van daaruit in rap tempo van tof, naar toffer tot tofst. GoPro hengelde de beste snowboarders, skaters, surfers en andere extreme sporters binnen, want die jongens en meiden vormden het perfecte uithangbord voor het merk. En met succes, want GoPro was, en is nog altijd, synoniem voor de actiecamera.

Naar de beurs

Maken we een sprongetje naar 2014: GoPro is een gevestigde naam, heeft een aantal camera’s in verschillende versies in de schappen liggen en het bedrijf wil meer. Verder groeien dus. Maar verder groeien betekent investeren. En omdat de papa Woodman niet altijd bij kan springen brengt Nick zijn bedrijf dat jaar naar de beurs.

Het wordt dé beursgang van 2014. Iedereen wil erbij zijn en iedereen wil een stukje van deze brutale nieuwkomer. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst; dat geldt zeker op de beurs. En GoPro heeft de jeugd. Op dag 1 betaalde je 24 dollar voor een aandeel GoPro. Maar in de maanden daarna gaat het hard. Kopers verdringen zich en het duurde slechts een maandje of drie voordat het aandeel GoPro op de all time high van zo’n 86 dollar stond. Wall Street had z’n nieuwe kick gevonden.

Bergafwaarts

Maar hoge bomen vangen veel wind. En aandelen die hoog geprijsd zijn kunnen op extra kritische blikken rekenen. Want wat, behalve de hype natuurlijk, verklaarde nou eigenlijk die prijs voor een aandeel GoPro? Analisten gingen het zich steeds meer afvragen.

Echt vergelijkingsmateriaal was er niet op de beurs. Maar bijna 90 dollar per aandeel voor een bedrijfje dat alleen maar camera’s maakt voor actieve lui? Camera’s die ook nog eens redelijk makkelijk te kopiëren zijn.

Het duurde dus niet lang voordat het ene kritische analistenrapport na het andere verscheen. Grootste verwijt: GoPro is alleen leuk voor een beperkte doelgroep sporters en weet de massa niet te bereiken. Telkens weer kreeg de koers van GoPro een tik. En het hielp ook niet bepaald mee dat GoPro bij het bekendmaken van de kwartaalcijfers ook geen passende antwoorden had.

Ondertussen was -en is nog altijd- de boekhouding in orde. Zo heeft GoPro geen cent schuld. Maar waar zit de groei? Dát willen beleggers altijd weten. Goedkope Aziatische concurrenten rukken op en grote smartphone-makers komen met steeds betere camera’s. Ieder kwartaal wanneer Woodman de antwoorden op de vragen van beleggers schuldig moest blijven werd het aandeel GoPro weer kopje onder geduwd. Die harde afdaling duurde tot 2016. Sindsdien sukkelt het aandeel ergens rond een tientje.

Plan B?

GoPro heeft geprobeerd om een soort mediabedrijf op te richten. Al die uren aan vette beelden op de pistes en op het water bundelen, online gooien en adverteerders laten betalen. Klinkt als een aardig idee maar het werd al snel afgekapt. Er kwamen nog wat andere camera’s; goedkopere en duurdere versies, met wisselend succes. En GoPro lanceerde een eigen drone: de Karma. Maar ook deze kende behoorlijk wat opstartproblemen.

En dus lijkt GoPro op dit moment nog altijd een aandeel voor de thrill seekers, maar misschien nog meer voor de gelukszoekers. Een overname (Apple? Snapchat?) behoort nog altijd tot de mogelijkheden en lijkt de snelste weg om de koers op te krikken. Maar Woodman heeft tot dusver altijd volgehouden dat hij het helemaal op eigen kracht wil doen. Bijna helemaal dan hè 😉

Geschreven door

Stevan

De 'Ted Langenbach van de beurs'.

Disclaimer: Alle standpunten, meningen of analyses weergegeven in artikelen zijn die van de auteur en vertegenwoordigen niet de mening van BUX. Noch BUX, noch de auteur biedt financieel advies en deze artikelen mogen niet worden beschouwd als zodanig.

Alle artikelen
De Vloer

Interview: Joep Mencke

december 3 - Stevan

In ‘Krijg nou de [inves]tering’ praat BUX met nachtvlinders en vroege vogels over de vraag die millennials maar niet wakker lijkt te houden: hoe zit het met geld voor later? Interesseert de vraag niet, of is het antwoord niet leuk?

CFD's zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico met zich mee van snel oplopende verliezen. 77.7% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. Het is belangrijk dat je goed begrijpt hoe CFD's werken en dat je nagaat of je het hoge risico op verlies kunt permitteren.