Selfie time? Trading time!

Snapchat: een profielplaatje in 5 snaps

28 februari door Stevan

Morgen is het zover: Snap Inc. gaat naar de beurs. Het moederbedrijf achter de populaire app Snapchat meldt zich tussen de Big Boys op Wall Street. Iedereen heeft er een mening over en iedereen wil erbij zijn. Met BUX zijn we erbij en jij kunt er daarom ook bij zijn. Dit wil je toch niet missen?

Om je nog extra goed voor te bereiden nemen we de belangrijkste ins en outs met je door over Snap Inc. en de beursgang.

1. ‘Snap?’

Inderdaad, dat wordt de beursnaam van het bedrijf achter de bekende social app, die verticale foto’s en filmpjes schieten combineren met filters en andere grappen tot een kunst heeft verheven. Maar Snap Inc. wil op termijn zoveel meer zijn dan alleen de app. Er komen nog talloze producten aan, waarvan we de Spectacles, een zonnebril die plaatjes kan schieten, een soort voorproefje was. Daarom laat het management geen mogelijkheid onbenut om het bedrijf als ‘camerabedrijf’ te bestempelen.

2. ‘Ja over dat management; wie runnen die toko?’

Evan Spiegel en Bobby Murphy zijn de oprichters en blijven voorlopig ook nog wel stevig aan het roer staan. Sterker nog: naast de twee geestelijk vaders zullen bijzonder weinig mensen inspraak krijgen in het beleid van Snap Inc. Een handvol vertrouwelingen mag wat roepen, maar voor de rest van de investeerders is het betalen en bek houden. Je moet dus behoorlijk wat vertrouwen in de heren en hun bedrijfje hebben.

3. ‘En waarom zou ik dat moeten hebben?’

Wereldwijd zo’n 160 miljoen dagelijkse gebruikers en het is dé app van de nieuwe generatie. Omdat met de beursgang van Snap Inc. er sinds Alibaba weer een noemenswaardig techbedrijf op Wall Street verschijnt. Omdat adverteerders en mediabedrijven al geruime tijd maar wat graag willen samenwerken met het bedrijf. Omdat ze een concurrent als Facebook slapeloze nachten bezorgen. Omdat de vibe op Snapchat zoveel positiever is dan op Twitter of Facebook. En omdat veel beleggers gewoon de boot niet willen missen. Niemand wil over 3 jaar op een feestje hoeven te vertellen dat ‘ie niet in Snapchat geloofde en er geen stuiver in stak, terwijl de koers 8 keer over de kop is gegaan.

4. ‘En wat kan er misgaan?’

Ook een boel hoor. Facebook kopieert (bijv. met Instagram stories) Snapchat nu al en kan vele malen sneller nieuwe ontwikkelingen doorvoeren dan de brutale nieuwkomer. Als het een kwestie van spierballen wordt is Snap Inc. kansloos. Daarnaast is het afwachten hoe de markt een nieuwe ‘sociale hype’ ontvangt. De tijden dat tech en social direct succes betekenen zijn voorbij. Is er nog plek (en trek) na Twitter, Facebook en LinkedIn? Kan Snapchat een plekje veroveren in dat landschap? De torenhoge verwachtingen zullen donderdag sowieso een grote rol spelen. En Snap Inc. mikt met de beursgang op een waardering van rond de 20 miljard dollar. Maar voor dat bedrag heb je een app die nog altijd een half miljard verlies draait, waarvan de gebruikersaantallen onder jongeren iets afvlakken en waarvan ouderen geen hout snappen.

5. ‘Ik heb genoeg gehoord. Traden maar!’

Dat vinden wij nou ook. Over een beursgang praten is aardig; een beursgang meemaken is waar het om draait. Met BUX bieden we het aandeel Snap Inc. vanaf de eerste dag aan. Houd hierbij nog wel even rekening met de volgende twee zaken:

a. Waarschijnlijk niet meteen vanaf de opening.
Ter vergelijking: de handel in Facebook, Alibaba en Twitter ging pas daadwerkelijk een uur tot twee uur na de opening van de beurs los. Dit komt omdat zogenaamde onderschrijvers (banken en institutionele beleggers) voorrang hebben. Pas daarna mag het grote publiek losgaan. En dat is ook het moment dat de gekte losbarst.

Tevens zijn ze bij Snap Inc. beducht op het Facebook-doemscenario. Toen Facebook in 2012 naar de beurs ging was er sprake van een digitale nachtmerrie op het handelsplatform. Het handelsvolume was zo groot dat de systemen het regelmatig begaven. Gevolg: minder handel. Zo kon het zijn dat het mateloos populaire aandeel Facebook opende op 42 dollar, om vervolgens met het nodige lapwerk van zakenbank Morgan Stanley de hectische dag op een teleurstellende 38 dollar af te sluiten.

b. In het begin kun je alleen ‘long’ in het aandeel.
In het begin kun je niet short gaan in Snapchat, oftewel je kunt niet mikken op een koersdaling. De shortpositie moet eerst afgedekt kunnen worden en dat duurt even. Hoe lang kunnen we nu nog niet zeggen. Long gaan, ofwel speculeren op een koersstijging, kan uiteraard wel al vanaf het eerste moment.

 

Geschreven door

Stevan

De 'Ted Langenbach van de beurs'.

Disclaimer: Alle standpunten, meningen of analyses weergegeven in artikelen zijn die van de auteur en vertegenwoordigen niet de mening van BUX. Noch BUX, noch de auteur biedt financieel advies en deze artikelen mogen niet worden beschouwd als zodanig.

Alle artikelen
CFD's zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico met zich mee van snel oplopende verliezen. 77.7% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. Het is belangrijk dat je goed begrijpt hoe CFD's werken en dat je nagaat of je het hoge risico op verlies kunt permitteren.