Je routekaart in de cijferjungle van Silicon Valley

Resultaten van techbedrijven: waar moet je op letten?

26 september door Stevan

Aaaah yes; het cijferseizoen is weer in volle gang. Dat betekent dat ook jouw favoriete techbedrijven uit Silicon Valley de boeken openen. Spannend! Kom maar door met die resultaten!

Pffff..al snel slaat je enthousiasme om in vermoeidheid. Facebook, Amazon en GoPro mogen dan vooruitstrevend heten, hun cijferrapportages lijken bijna exact op die van bijvoorbeeld General Electric, Shell of Aegon. Waar moet je nou precies op letten?

We gaan het uitleggen, zodat ook jij de resultaten van je favoriete techbedrijf kunt interpreteren én erop kunt handelen.

De basis

Een cijferrapportage van bijvoorbeeld Snap Inc. verschilt in de basis inderdaad niet met die van een staalbedrijf als ArcelorMittal. De volgende punten zul je altijd vooraan vinden, gewoonweg omdat investeerders dit belangrijk vinden. Het gaat op de beurs uiteindelijke wel om de knaken.

Daarom krijg je ieder kwartaal altijd eerst een antwoord op deze vragen:

  • Hoe zijn de cijfers (met name omzet en winst) over het afgelopen kwartaal?
  • Hoe zijn deze cijfers in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar?
  • Wat is de outlook, oftewel te toekomstverwachting voor het komende kwartaal en evt. de rest van het jaar?

Deze drie factoren kunnen, ieder afzonderlijk, de koers van het aandeel beïnvloeden. Maar doorgaans is die derde, de outlook, de meest zwaarwegende. Beleggen is immers vooruitkijken. Let daarom extra scherp op de verwachtingen die het bedrijf uitspreekt.

En het dividend dan?

Dat kun je bij een technologiebedrijf doorgaans op je buik schrijven. Klinkt misschien wat hard maar zo is het nou eenmaal. Op dit moment is Apple eigenlijk de enige hippe naam die dividend uitkeert. Maar niet getreurd; dit heeft natuurlijk een reden.

Jonge techbedrijven willen, nee moeten groeien. Daar is geld voor nodig en daarom wordt de behaalde winst vrijwel altijd volledig geïnvesteerd in de groei van het bedrijf. En die groei loopt doorgaans stevig in de papieren.

Tesla verbrandt dagelijks miljoenen om de productie van zijn auto’s op gang te krijgen en houden. Netflix investeert fors in eigen films en series en daarnaast in de kwaliteit van de verbinding. Alphabet, het moederbedrijf achter Google, heeft inmiddels zoveel projecten erbij dat het amper nog te tellen is.

Nee, voor een extra lekkernij voor de aandeelhouders in de vorm van dividend is bij een jong techbedrijf eigenlijk nooit ruimte. Daarentegen is de koersbeweging bij een technologiebedrijf wel weer veel heviger dan bij, pak ‘m beet, Shell. En op die snelle koersstijging hopen veel beleggers natuurlijk.

(Dure) ditjes en datjes

Dan is er bij techbedrijven ook wel eens een sprake van een juridisch akkefietje. Kan gebeuren natuurlijk, wanneer je de markt bestormt met vooruitstrevende technologie dan kan dit wel eens tot conflicten en zelfs een rechtszaak leiden. Denk in dit verband bijvoorbeeld aan patentzaken of boetes vanuit de Europese Commissie. Hoeft geen ramp te zijn, maar zo’n geintje kan aardig in de papieren lopen. Let hier dus ook op en mocht er iets spelen; check wie de tegenpartij is en probeer in te schatten wat de schade zou kunnen worden, voor de korte of lange termijn.

Altijd belangrijk: de verwachtingen

In de aanloop naar de publicatie van de cijfers zul je vaak al de voorspellingen van analisten kunnen vinden op het internet. Ook bij techbedrijven plakken diverse zakenbanken een prognose op een aandeel. Zij geven dan een schatting over zaken als de omzet, de winst en de winst per aandeel. Zijn die allemaal inderdaad in lijn met de verwachting of zelfs beter? Dan kan het aandeel mogelijk rekenen op de belangstelling van beleggers en dus stijgen. Maar als het bedrijf de verwachtingen niet waarmaakt dan kan het aandeel ook afgestraft worden op de beurs.

Zoveel smaken

Nu is het natuurlijk onmogelijk om alle techbedrijven over één kam te scheren voor wat betreft hun prestaties. Hier een rijtje bekende namen en hun belangrijkste inkomstenbron:

  • GoPro: verkoopcijfers van actiecamera’s.
  • Alibaba: online verkopen op Chinese thuismarkt.
  • Facebook: maandelijks actieve gebruikers (ook van Instagram)
  • Twitter: maandelijks actieve gebruikers.
  • HP Inc: hardware
  • Alphabet (Google): inkomsten uit advertenties.
  • Nvidia: artificiële intelligentie.
  • Intel: computerchips.
  • Salesforce, Adobe en Microsoft: cloud-technologie.
  • Tesla: geproduceerde en afgeleverde voertuigen.
  • Netflix: aantal nieuwe abonnees
  • Apple: de iPhone

Je ziet het; zoveel aandelen, zoveel smaken. Daarom is voor nu de belangrijkste tip: verdiep je in je favoriete techbedrijf. Maar echt. Check hun doelstellingen, volg wat de concurrentie doet en peil ook de sentiment rond het aandeel om je heen. Zitten jij en je vrienden steeds minder op Facebook? Zou dit ook andere gebruikers en adverterende bedrijven kunnen gelden?

En onthoud: het sleutelwoord bij techbedrijven is bijna altijd GROEI. Hou dat in de gaten en vorm een eigen mening over je favoriete techbedrijf. Zie jij het in ze zitten? Ga dan voor een voor een koersstijging. Ja of  je gaat short, als jij denkt dat het niks wordt. Want dat kan natuurlijk ook met BUX.

Geschreven door

Stevan

De 'Ted Langenbach van de beurs'.

Disclaimer: Alle standpunten, meningen of analyses weergegeven in artikelen zijn die van de auteur en vertegenwoordigen niet de mening van BUX. Noch BUX, noch de auteur biedt financieel advies en deze artikelen mogen niet worden beschouwd als zodanig.

Alle artikelen
CFD's zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico met zich mee van snel oplopende verliezen. 77.7% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. Het is belangrijk dat je goed begrijpt hoe CFD's werken en dat je nagaat of je het hoge risico op verlies kunt permitteren.