In The Wolf Of Wall Street wordt schoenenmerk Steve Madden naar de beurs gebracht

Wat is een IPO en waarom gaat een bedrijf naar de beurs?

31 maart door Stevan

Je hoort het regelmatig op het nieuws: ‘Bedrijf X bereidt zijn beursgang voor’. Of zoiets als: ‘Bedrijf Y beleefde vorige week een succesvolle IPO’. Maar wat is eigenlijk een IPO en waarom gaat een bedrijf naar de beurs?

Ei-Pie-Ooh

Eerst die Engelse afkorting eens afbreken. IPO staat voor Initial Public Offering. Oftewel het eerste moment waarop een aandeel aan het publiek aangeboden wordt. In het Nederlands houden we iets simpeler en hoor je meestal het woord beursgang.

Goed, een aandeel wordt dus voor het eerst verhandelbaar op de beurs. Dolle pret natuurlijk. Maar waarom gaat een bedrijf eigenlijk naar de beurs?

Groei. Groeier. Groeierst.

Laten we beginnen bij het begin: veel bedrijven zijn ooit begonnen als ‘startup’. Vaak een paar mannen of vrouwen in een garage, op de universiteit of in een goedkoop kantoor met weinig middelen maar met een goed plan.

In deze startup fase probeert men het product aan te passen aan de wensen van de markt. Slaat het product aan, dan proberen de meeste ondernemers geld op te halen bij investeerders om hun verdere groei te financieren. Je kunt de groei ook met je eigen inkomsten financieren, maar dan gaat het meestal veel minder snel.

Is de investering eenmaal binnen, dan is het tijd voor versnelling: meer producten, meer landen, noem maar op. In de loop der tijd is daar vaak nog meer geld voor nodig, dus trek je als bedrijf nog meer investeerders aan die geld in het bedrijf stoppen. Investeerders zijn aardige mensen -meestal- maar investeren niet omdat ze de ondernemer zo’n aardige vent vinden; ze willen rendement op hun centen terugzien.

Investeerders willen hun inleg dus op korte of lange termijn verzilveren en omdat een bedrijf graag verder wil groeien wordt het ook wel naar de beurs gebracht. Dat betekent dat er publiekelijk aandelen in dat bedrijf kunnen worden gekocht. Voilà, daar heb je de IPO! De gang naar de beurs betekent ook dat investeerders hun aandeel in het bedrijf op de beurs kunnen verkopen. Dat doen ze, als het goed is, voor (veel) meer geld dan hun initiële investering.

Meestal worden er bij een beursgang naast de bestaande aandelen ook nieuwe aandelen uitgegeven. Het geld dat het bedrijf daarmee ophaalt wordt gebruikt om het bedrijf weer verder te laten groeien.

En ja, het mag wat kosten…

Oh Snap!

Op 2 maart 2017 was het weer eens zover; zo’n IPO waar iedereen bij wilde zijn. Snap Inc., het moederbedrijf achter Snapchat ging naar de beurs. Het was sinds lange tijd weer een happening waar iedereen bij wilde zijn. Een grote naam in de technologie, dat hadden we sinds de beursgang van Alibaba in 2014 niet meer gezien.

Iedereen zat op het puntje van zijn of haar stoel. Wij bij BUX natuurlijk en de community al helemaal. We hadden het aandeel Snap Inc. vanaf dag één beschikbaar in de app en gehandeld werd er!

Hoe dat verder ging? Snap maakte de hype de eerste dag volledig waar met een stevige koerswinst. Maar al snel keerde de realiteitszin terug en moest het aandeel een groot deel van die winst weer inleveren. Het bleek maar weer eens dat een IPO een geweldig feestje is, maar daarna is het gewoon keihard werken en het kersverse aandeel wordt er eentje in een lange lijst aandelen.

Geschreven door

Stevan

De 'Ted Langenbach van de beurs'.

Disclaimer: Alle standpunten, meningen of analyses weergegeven in artikelen zijn die van de auteur en vertegenwoordigen niet de mening van BUX. Noch BUX, noch de auteur biedt financieel advies en deze artikelen mogen niet worden beschouwd als zodanig.

Alle artikelen
De Vloer

Interview: Joep Mencke

december 3 - Stevan

In ‘Krijg nou de [inves]tering’ praat BUX met nachtvlinders en vroege vogels over de vraag die millennials maar niet wakker lijkt te houden: hoe zit het met geld voor later? Interesseert de vraag niet, of is het antwoord niet leuk?

CFD's zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico met zich mee van snel oplopende verliezen. 77.7% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. Het is belangrijk dat je goed begrijpt hoe CFD's werken en dat je nagaat of je het hoge risico op verlies kunt permitteren.