DOE MEER MET JE GELD

Wat is volatiliteit?

Wat is volatiliteit eigenlijk?

Volatiliteit is de mate van beweeglijkheid van de koers van een aandeel, index, valuta of grondstof. Met andere woorden: hoe hevig beweegt de koers op en neer?

De koers van een beleggingsproduct, zoals een aandeel, index, valuta of grondstof, gaat continu op en neer. Dit noem je volatiliteit. Je hebt producten met een hoge volatiliteit; die bewegen dus harder omhoog en omlaag. En er zijn ook beleggingsproducten met een lage volatiliteit; die gaan niet zo hard op en neer.

De volatiliteit kun je ook doortrekken naar het risico van een bepaald beleggingsproduct. Zo heb je aandelen met een lage volatiliteit, zoals bijvoorbeeld Shell. Deze aandelen reageren zelden heftig. Daartegenover staan volatiele aandelen, zoals bijvoorbeeld TomTom. Bij volatiele aandelen is het risico groter, maar door de hoge beweeglijkheid is er ook sneller meer winst te behalen.

Voor de samenstelling van een evenwichtig portfolio is het belangrijk om niet alleen aandelen met een zeer hoge volatiliteit te selecteren. Ze kunnen je in een korte tijd een hoge winst opleveren, maar het kan ook net zo snel de verkeerde kant op gaan. Daarbij moet je producten met een hoge volatiliteit vaker en scherper in de gaten houden, wat voor onrust kan zorgen.

Welke bedrijven zijn volatiel?

Over het algemeen kun je stellen dat gevestigde bedrijven vaker een stabiele koers hebben, niet zo heftig reageren en dus een lage volatiliteit kennen. Het zijn vaak de opkomende bedrijven waarvan de koers harder schommelt.

Maar dit is geen harde regel. Bekijk dit rijtje aandelen maar eens die zeer volatiel zijn. Daar zit van alles tussen.

 

Alle opvattingen, meningen en analyses in dit artikel dienen niet geïnterpreteerd te worden als persoonlijk investerings advies. Individuele investeerders dienen hun eigen beslissingen te maken of onafhankelijk advies in te winnen. Dit artikel is niet opgesteld in overeenstemming met wettelijke vereisten die bedoeld zijn om de onafhankelijkheid op beleggingsgebied te bevorderen en wordt beschouwd als marketing communicatie.

Dit vind je misschien ook leuk