DOE MEER MET JE GELD

Shell kwartaalcijfers preview

Never sell Shell was tientallen jaren een tegeltjeswijsheid op de beurs. Maar is dat nog wel zo? Op 29 oktober presenteert Shell zijn kwartaalcijfers en wij hebben hier een preview voor je.

Belangrijkste punten:

  • Shell voerde eerste dividendverlaging sinds WWII door.
  • De verwachtingen zijn laag en beleggers zoeken vooral duidelijkheid.

Ongeveer een jaar geleden, toen de wereld bij het horen van corona nog aan een Mexicaans biertje dacht, ontvouwde Shell zijn plannen voor de transitie naar nieuwe energie. Ingrijpende maatregelen werden daarbij niet geschuwd en het oude geld, toch diepgeworteld onder de Shell aandeelhouders, trok hier en daar een wenkbrauw op. “Moet dat nou echt zo modern en groen allemaal?”. Maar zelfs de meest verstokte olie-fanboy gaat overstag als er in de komende jaren een aandeelhouderswaarde van 125 miljard dollar wordt voorgespiegeld. Minder olie, meer wind en zon it is!

Niet lang daarna verdween die zon achter de corona wolk en werd de wind alsmaar guurder. De olieprijs ging door het putje en de mooie toekomstplannen moesten plaatsmaken voor noodzakelijke maatregelen. Zo moest Shell voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog het dividend verlagen. Was de houdbaarheidsdatum van never sell Shell dan echt verstreken?

Zero-emissie was het doel van de marktleider, maar de zero op het koersbord kwam veel sneller dichterbij. En die status van marktleider begon ondertussen ook te wankelen. Shell als het groene baken van licht tussen de vervuilende oliebedrijven, die rol kan voorlopig in de koelkast.

Het is nu alle hens aan dek. Project New Energy heeft plaats moeten maken voor project Reshape. Afslanken, in letterlijke en figuurlijke zin. Of noem het gerust een crashdieet. Shell kondigde aan 9.000 banen te schrappen om op termijn $2,5 miljard per jaar te kunnen besparen.

De spagaat tussen fossiele brandstof en financiën waarin Shell nu zit valt niet te benijden. Het beperken van de uitstoot en focussen op energiebronnen van de toekomst zoals gas en biobrandstoffen is cruciaal voor het voortbestaan. Maar om dat mogelijk te maken kan het bedrijf niet zonder zijn trouwe cash cow genaamd olie. Alleen levert olie momenteel niet genoeg op.

Daarom is Shell op allerlei manieren op zoek naar geld. Raffinaderijen worden verkocht, net als belangen in olievelden. Upstream, zoals het onderdeel heet waar exploratie en productie onder vallen, zal het hardst worden geraakt tijdens de reorganisatie.

Shell zit dus bepaald niet stil maar het is de vraag hoe lang beleggers nog stil blijven zitten. De mondhoeken van aandeelhouders gingen in april al naar beneden toen het dividend van een malse biefstuk werd gereduceerd tot een blik Smac. In juli waren de geldschieters opnieuw niet echt tevreden toen Shell nogal vaag bleef over de toekomst. Of anders gezegd: het klimaat is belangrijk, maar de eigen portemonnee ook.

Tot een jaar geleden kon Shell eigenlijk wel op twee paarden wedden. Het geld uit de fossiele brandstoffen stroomde binnen en het boren, oppompen en verwerken van olie ging onverminderd voort. Tegelijkertijd kon het bedrijf goede sier maken met mooie doelstellingen en groene plannen. Door de olie- en de coronacrisis zal Shell moeten kiezen. Te weinig investeren in de toekomst is gevaarlijk, maar te veel investeren in de toekomst kan een financiële klap betekenen waarvan het bedrijf jarenlang zal moeten herstellen.

Beleggers zijn bij de cijferpresentatie dan ook vooral op zoek naar houvast. Dat het slecht gaat weten we allemaal en de verwachtingen zijn al laag. Als Shell iets positiefs kan zeggen over een aandeleninkoopprogramma of het dividend, dan zou dat al heel wat zorgen wegnemen.

NAAR SHELL

Alle opvattingen, meningen en analyses in dit artikel dienen niet geïnterpreteerd te worden als persoonlijk investerings advies. Individuele investeerders dienen hun eigen beslissingen te maken of onafhankelijk advies in te winnen. Dit artikel is niet opgesteld in overeenstemming met wettelijke vereisten die bedoeld zijn om de onafhankelijkheid op beleggingsgebied te bevorderen en wordt beschouwd als marketing communicatie.

Dit vind je misschien ook leuk