DOE MEER MET JE GELD

Nikola op BUX Zero! 

We hebben 19 nieuwe Amerikaanse aandelen toegevoegd aan BUX Zero! Een van hen staat erg hoog op de verlanglijst van de community, dus vinden we het extra leuk om je daarover meer te vertellen!

5 vragen -en antwoorden- over het spraakmakende bedrijf dat elektrsiche vrachtwagens maakt: Nikola! 

Nikola??!!

Als je nog nooit van dit bedrijf gehoord hebt, kunnen we je verzekeren dat dit volgende verhaaltje interessant wordt. 

Nikola is, zo vinden ze zelf, de truckmaker van de toekomst. Het bedrijf is in 2015 opgericht door Trevor Milton, een 39-jarige ondernemer, met de missie om de truckindustrie te transformeren door waterstof-elektrische vrachtwagens te gaan bouwen. Niet spannend of revolutionair genoeg? Naast vrachtwagens wil het bedrijf ook waterstof-elektrische sportvoertuigen zoals jetski’s en offroad-terreinwagens. 

De Tesla van de trucks?

Ja en nee. Beide bedrijven willen CO2-neutrale voertuigen verkopen en beide bedrijfsnamen zijn geïnspireerd door dezelfde man: Nikola Tesla. En aangezien zijn achternaam al bezet was…Je snapt ‘m. 

Maarrrr, in tegenstelling tot elektrische autofabrikant Tesla, die auto’s maakt die worden opgeladen door ze aan te sluiten, is Nikola van plan om voertuigen te bouwen die waterstof-brandstofcel technologie gebruiken. 

Eehh.. wij zijn ook geen hoogleraren natuurkunde, dus hebben we een aantal feiten en meningen over die technologie voor je opgesomd. 

  • Waterstofcelvoertuigen hebben vergelijkbare voordelen als puur elektrische voertuigen. 
  • Ze hebben minder tijd nodig om op te laden en hebben een groter bereik. 
  • Het is geen nieuwe technologie! Maar het heeft blijkbaar potentie om een stuk goedkoper te worden. 
  • Sommigen geloven dat deze technologie een grotere toekomst heeft dan puur elektrische auto’s. 
  • Tesla’s CEO Elon Musk vindt het idee van vrachtwagens op waterstof “ongelofelijk stom.” 

Typisch ‘show me’ aandeel?

Nikola werd in juni 2020 een beursgenoteerd bedrijf met een marktwaarde van $ 23,1 miljard. Het bedrijf zei in maart dat het meer dan 14.000 pre-orders heeft gekregen. Leuk natuurlijk, maar laten we niet vergeten dat Nikola nog lang niet winstgevend is. En het is waarschijnlijk dat het dat de komende jaren ook niet zal zijn. 

Het bedrijf heeft namelijk nog geen enkele auto afgeleverd. En hoewel het een aantal bestellingen heeft aangekondigd, zijn dit volgens de Financial Times slechts niet-bindende reserveringen. Ondertussen genereerde de vrachtwagenfabrikant een nettoverlies van $64,3 miljoen in 2018 en $88,7 miljoen in 2019. 

Dus ja, het ziet er naar uit dat Nikola een aandeel is dat zich de komende jaren flink zal moeten bewijzen. 

Deal met General Motors?

Het aandeel van Nikola vloog eerder deze maand omhoog met 53 procent nadat het met General Motors een deal sloot om de elektrische pickup truck te maken. Volgens de plannen zal General Motors alle varianten van de “Badger” produceren. In ruil daarvoor ontvangt het een belang van 11% in Nikola ter waarde van $2 miljard. Analisten waren het erover eens dat deze deal het bedrijf van wat hoognodige geloofwaardigheid voorzag. 

Maar is Nikola niet misleidend?

Omdat het bedrijf en de oprichter nooit ver verwijderd zijn van gedoe, noemde Hindenburg Research in dezelfde week van de GM-deal het bedrijf in één adem met “gecompliceerde fraude”. fraude.” 

Het beschuldigt Nikola ervan productdemonstraties te vervalsen en de technologie van andere bedrijven door te geven alsof het van henzelf afkomstig is. De FT bevestigde verder het feit dat Nikola een video vervalste van een van zijn vrachtwagens die eruitzag alsof het voertuig op eigen kracht reed. In realiteit lieten ze hem van een berg afrollen. 

Na deze gebeurtenissen gaf het aandeel bijna al zijn winst uit de GM-deal op. En een rapport van The Wall Street Journal wist ook nog eens te melden dat het Amerikaanse ministerie van Justitie zich bij de Securities and Exchange Commission had aangesloten om de beschuldigingen te onderzoeken. Trevor Milton reageerde op Twitter: “Hoe meer ze op me afkomen, hoe sterker het me maakt.” 

Een paar dagen later kelderde het aandeel opnieuw toen Nikola aankondigde dat Milton vrijwillig zijn rol als voorzitter en lid van de raad van bestuur neerlegde. 

Is dit het juiste moment om in Nikola te beleggen? Of juist om er mijlenver vandaan te blijven? Dat is aan jou!

En heb je geen interesse in Nikola, maar wel in andere bedrijven? Dit zijn de nieuwe namen op BUX Zero:

AO Smith
AGNC Investment
Arcimoto
ARMOUR Residential
BP
Graco
HSBC
Moneygram
National Instruments
NIO
Nokia
Pure Cycle
Quidel
Rapid7
SEA
SmileDirectClub
Twin Disc
WP Carey

Dit vind je misschien ook leuk