DOE MEER MET JE GELD

Dit doet een Product Owner bij BUX

Waar begin je bij het bouwen van een beleggingsapp? Wat zijn de juiste stappen en welke uitdagingen zijn er? Wat doet een Product Owner precies? Als je van Fintech houdt, of van plan bent een carrière in deze branche te beginnen, zijn deze vragen waarschijnlijk wel eens in je opgekomen. We hebben deze vragen -en meer- gesteld aan Louis Langerman, Senior Product Owner bij BUX.

Hoi Louis, wat is je functie bij BUX?

Ik ben een Senior Product Owner aan de brokerage kant van BUX Zero. De verantwoordelijkheid van mijn team is om alle contante transacties voor gebruikers te beheren, zoals stortingen, opnames en alle andere soorten interne overschrijvingen voor transacties, vergoedingen, belastingen, enz. Verder houden we ook een register bij van de activa die gebruikers kopen en verkopen.

Wat doet een Product Owner precies?

Bij softwareontwikkeling heb je team met verschillende specialiteiten: designers die de interface ontwerpen, developers die het ontwerp bouwen, testers en soms ook datawetenschappers. De Product Owner managet het werk en de prioriteiten tussen alle teamleden. Bovendien houdt een Product Owner zich bezig met wat de volgende feature of versie zou moeten zijn, door bijvoorbeeld onderzoek of data-analyse te doen.

Je bent vanaf het begin bij de bouw van BUX Zero betrokken, hoe begint de bouw van een app?

Je moet er eerst achter komen wat er precies gebouwd moet worden, om te begrijpen wat voor team je nodig hebt. Daar begon het dus mee. Robbert (toenmalige CPO) en Ramon, hoofd Design, begonnen met het ontwerpen van het eerste concept en de toegangsschermen.Ik denk dat er verder nog een portfolioscherm was en een handvol andere schermen, en misschien een paar opmerkingen over hoe dat zou moeten werken. En dan stonden er nog wat vereisten van BUX op papier. Die beschreven hoe de gebruikers het beleggen met BUX Zero zouden moeten ervaren. Dat is wat we in het begin hadden.

Vervolgens breng je de user flow in kaart. Waar komt de gebruiker terecht bij het openen van de app? Wat moet hij of zij doen? Hoe ziet de user journey eruit? Dus begonnen we enkele schermen op het whiteboard in kaart te brengen, eigenlijk alleen wireframes met woorden en de belangrijkste functionaliteiten.

De eerste schets voor de user journey van BUX Zero.

En toen zeiden we: oké, we hebben een team nodig. Op dat moment wisten we min of meer wat we gingen bouwen, dus we wisten dat we een productontwerper, een aantal back-end ingenieurs en wat mobiele ingenieurs nodig hadden. Dus hebben we het team opgezet.

Een volgende vraag was: wat bouwen we eerst? Want uiteindelijk wil je niet proberen het hele ding in één keer op te bouwen. Je wilt iets kleins bouwen zodat je daadwerkelijk zo vroeg mogelijk iets kunt opleveren. Het begon voor ons met de navigatie onderin het scherm en daarna het zoekscherm.

Wat zou je iemand adviseren die erover denkt om Product Owner te worden?

Nou, vooral in de Fintech-sector heb je een eeuwigdurende takenlijst. Je werk is nooit af en je moet vrede kunnen hebben met het feit dat je nooit alles onder controle zult hebben. En het is niet omdat je lui bent of je het niet probeert. Het is gewoon dat dingen zo snel veranderen. Je krijgt nieuwe informatie, er is een vertraging met een partner, er is een wijziging in de regelgeving, of op een dag besluit Apple dat ze je app niet meer live willen zetten omdat ze de kleur van een bepaalde knop niet leuk vinden. Er gebeuren gekke dingen en je moet je snel kunnen aanpassen. Dus als je het niet prettig vindt om in een snel veranderende omgeving te werken, dan zul je het moeilijk krijgen.

Ook denk ik, vooral bij start- en scale-ups, dat je je bewust moet zijn van de processen die je nodig hebt voor elke fase van de levenscyclus van de organisatie of zelfs de levenscyclus van je team. En je moet de vinger aan de pols houden, zodat je weet wanneer een proces echt enige aanpassing nodig heeft omdat het verouderd is.

Heb je een technische achtergrond nodig om Product Owner te worden?

Ik denk dat je om succesvol te zijn in productmanagement de juiste persoonlijkheid en werkethiek nodig hebt, evenals een gezonde dosis analytisch denkvermogen en wat feeling met administratieve taken is meegenomen. Maar dit is niet echt een studierichting waar je voor kunt kiezen he. Belangrijkste is dat het bij je persoonlijkheid past en dat je het werk met passie uitoefent en dat ook kunt overbrengen.

Over de technische achtergrond: zelf heb ik ervaring met coderen, maar dat hoeft niet altijd. Het hangt echt af van het type team en het type product waar je aan werkt. Soms is het bijna een vereiste, anders zou je als Product Owner verloren zijn. Dat is bijvoorbeeld het geval als je in een puur API-team werkt. Over het algemeen is het zeker handig – hoewel niet noodzakelijk – om aanleg te hebben voor technische onderwerpen. Dat is vooral het geval als je in de softwareontwikkeling zit, omdat dingen op een gegeven moment erg technisch worden. Maar stel dat je alleen aan mobiele apps werkt en de content waar aan je werkt niet erg technisch is, dan kun je zeker wegkomen met minder technische bagage. Ieder heeft zo zijn eigen kwaliteit.

Hoe denk je dat cashmanagement in de toekomst zal veranderen?

Neobanken zoals N26 en Revolut beginnen de trend te bepalen voor hoe klanten omgaan met hun geld. Met Revolut kun je geld ordenen in ‘pockets’, N26 noemt het ‘spaces’ en we zien dat je bij een paar banken nu ook verschillende potjes voor verschillende doelen kunt aanmaken. Ook raken klanten steeds meer gewend met het swipen van de vinger van links naar rechts om geld over te maken. Dus ik denk dat er een bepaald paradigma is dat wordt veranderd. Geld overmaken met het overtikken van rekeningnummers en omschrijvingen zal plaatsmaken voor directere methoden.

Daarom moet je ook direct kunnen ondersteunen. Dat wordt de standaard. Mensen willen geen twee dagen meer wachten op een bankoverschrijving. En bovendien, de technologie is er al. Nog niet iedereen gebruikt het, maar het is er. Dat wordt in mijn ogen een belangrijk item voor de komende tijd. En aan de cashmanagement-kant bij BUX Zero kijken we al hoe we storten en opnemen instant kunnen maken. Er zijn natuurlijk uitdagingen, want als je zelfs maar één gebroken schakel in de ketting hebt, dan gaan het verhaal al niet meer op. Maar creatieve oplossingen zijn zeker mogelijk. Kijk naar bijvoorbeeld onze samenwerkingen met Tikkie en Yapily.

Zal dit een belangrijke factor in de concurrentiestrijd worden?

Ik denk dat als je twee goedkope brokers hebt, waar de handelservaringen redelijk vergelijkbaar zijn, dan zijn zaken als directe stortingen en het gemak van overmaken en opnemen belangrijke onderscheidende factoren. Zeker nu het publiek dit meer en meer als standaard verwacht.

 

Bedankt Louis! En mocht je geïnspireerd zijn door dit interview: BUX zoekt nog een Product Owner. Je vindt de vacature hier.

 

Alle opvattingen, meningen en analyses in dit artikel dienen niet geïnterpreteerd te worden als persoonlijk investerings advies. Individuele investeerders dienen hun eigen beslissingen te maken of onafhankelijk advies in te winnen. Dit artikel is niet opgesteld in overeenstemming met wettelijke vereisten die bedoeld zijn om de onafhankelijkheid op beleggingsgebied te bevorderen en wordt beschouwd als marketing communicatie.

Dit vind je misschien ook leuk